· 

ZO BLIJF (OF WORD) JE GELUKKIG :)

OMG 10 oktober, was het World Mental Health Day, met als doel om het belang van een goede mentale gezondheid te onderstrepen, zeker in deze onzekere tijden geen overbodige luxe. Breinwetenschapper en docent psychologie Laurie Santos van Yale University zette de vijf meest effectieve manieren om gelukkig te blijven op een rijtje.

 Deze delen we graag, want we refereren hier ook aan in ons boek OMG Oud Met Glimlach:

 

1. Bewegen; de meest effectieve manier om je geestelijke gezondheid te verbeteren, is bewegen. Een half uur bewegen in de ochtend is voor sommige mensen effectiever dan het slikken van antidepressiva.

 

2. Dankbaarheid. Je stemming kan al binnen twee weken significant verbeteren door dagelijks drie tot vijf dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, blijkt uit onderzoek. Santos: „Het kan iets kleins zijn: een kop koffie.”

 

3. Slaap. Let extra goed op je slaap in uitdagende tijden. Voldoende slaap, van goede kwaliteit, is cruciaal om mentaal en fysiek gezond te blijven. 

 

4. Sociaal contact. Onderzoek wijst uit dat gelukkige mensen meer sociale contacten hebben. Maar veel mensen trekken zich terug als ze zich slecht voelen. Santos adviseert om toch iemand te bellen of samen te wandelen.

 

5. Stilstaan bij je emoties. Om verder te kunnen moet je eerst stilstaan bij je emoties. Gevoelens wegstoppen werkt niet, zegt Santos. Beter is het om ze toe te laten, te accepteren en daarna verder te gaan.

 

Zo hier kunnen we tenminste wat mee, onze dankbaarheidsboekjes liggen al op het nachtkastje. En we komen makkelijk tot die 5 dingen waar we dankbaar voor zijn. Jullie ook?

 

Bron: NRCNext: Zonder persoonlijk contact worden we 'digitale lopendebandmedewerkers'

Reactie schrijven

Commentaren: 0