· 

OH OH OMG LAST VAN HORMONEN?

Ik kreeg de eer om voor ons boek OMG Oud Met Glimlach het hoofdstuk Hormonen te schrijven. Zo, prettige wedstrijd! Gelukkig kreeg ik hulp uit diverse (medische) hoeken.

 

Want stel je krijgt last van de waslijst aan klachten die wij genoemd hebben in ons boek dus niet alleen een verandering van de cyclus, opvliegers, droge slijmvliezen, mond en ogen, maar ook allergieën, angst, broze nagels, concentratieproblemen, depressie, droge huid, duizeligheid, geheugenverlies, gewichtstoename, hoofdpijn, hartkloppingen, kort lontje, kuitkrampen, jeuk, minder zin in seks, paniekaanvallen, pijnlijke gewrichten en zo kunnen we nog wel even doorgaan, wat doe je dan? 

 

TIP 1: Let op je voeding. 

Liefst vermijden, maar sowieso verminderen: suiker, zout, alcohol en koffie. 

Suiker kan vooral typische overgangsklachten zoals opvliegers en nachtzweten verergeren. Let dus op met koek, snoep, cake, vruchtensappen, frisdranken etc. 

Te veel zout veroorzaakt een hoge bloeddruk. Een ‘zoutpiek’, bijvoorbeeld wanneer je chips eet, kan hartkloppingen en opvliegers veroorzaken.

Het drinken van alcohol kan de oestrogeenproductie verder verlagen, waardoor de overgangsklachten verergeren.

En tot slot koffie, ai, daar kom je wel aan een heilig goedje, maar uit een groot onderzoek is gebleken dat ook koffie een negatieve invloed kan hebben op de overgangsklachten. Het advies is om maximaal 3 koppen per dag te drinken, maar je merkt snel genoeg wat wel/niet goed voelt.  

 

 

Illustratie: Maria Alconada Brooks voor The Lily

Reactie schrijven

Commentaren: 0