· 

OH OH OH OH ONTSPAN TOCH!

OMG moeten we nou ook nog ontspannen? Jawel, TIP 4 tegen overgangsklachten; ONTSPAN. 

 

In geval van stress heeft ons lichaam een heel goed systeem om deze alarmboodschap te verspreiden. De hersenen regelen dit door de bijnieren te stimuleren om de zogeheten stresshormonen af te geven. Dit zijn cortisol en adrenaline. Zij zorgen er o.a. voor dat het hart sneller gaat kloppen, de ademhaling gaat versnellen, de bloeddruk omhoog gaat, de spieren zich gaan spannen en de bloedsuiker omhoog gaat voor extra energie. Zo wordt je lichaam voorbereid om spannende situaties te trotseren. Voor even is dat prima, zolang je daarna maar weer herstelt naar de normale conditie. Doe je dit niet, dan kunnen er allerlei lichamelijke stressklachten optreden. 

 

Heb je (langdurige)stress tijdens de overgang ben je dubbel de pineut: het zorgt ervoor dat het hormoonsysteem nog meer uit balans raakt, waardoor overgangsklachten (die gedeeltelijk ook overeenkomen met stressklachten) verergeren. Denk aan bijvoorbeeld spanningshoofdpijn, hartkloppingen, hoge bloeddruk, neerslachtigheid of slapeloosheid. 

 

Een beetje van de regen in de drup: je slaapt slecht door de overgang én door spanning op het werk, dat vermindert weer je veerkracht. Waardoor je nog sneller een kort lontje krijgt, niet alleen thuis maar ook op het werk...  Komt dat bekend voor?  

 

Het is dus tijdens de overgang extra belangrijk om aan te leren hoe je met een stresssituatie omgaat (stressrespons), hoe je de spanning kunt voorkomen (anticiperen) en hoe je tussendoor beter kunt ontladen (ontspannen). Voor meer informatie hou vooral onze posts in de gaten, we zullen hier de komende weken aandacht aan geven.

Reactie schrijven

Commentaren: 0