· 

ZO SLANK ALS JE DOCHTER?

Vandaag een blog over één van de meest populaire onderwerpen in de Westerse wereld VOEDING. Tijdens mijn onderzoek naar dit onderwerp kwam ik er achter dat ik in de loop der jaren best een goede balans heb gevonden in lekker eten maar wel met behoud van een gezond gewicht. Dat deel ik graag met jullie, hierbij een inkijkje in het hoofdstuk Voeding.

 

Ik denk dat een heleboel lezers mij nu gaan haten; ik ben mijn hele leven slank geweest en hoef daar niet veel voor te doen (of laten). Tenminste dat dacht ik altijd, totdat ik mij de afgelopen jaren steeds meer in voeding en gewoontes ben gaan verdiepen en me realiseerde dat ik door mijn leefstijl mijn genetische mazzel in goede banen heb kunnen leiden. 

 

Qua leefstijl: ik ben niet het type dat de hele koektrommel leeg moet eten en ik kan met gemak roze koeken, gevulde koeken, slagroomtaarten, makarons, donuts, éclairs en slagroomsoezen laten staan. Simpelweg omdat ik ze niet lekker vind. Bovendien heb ik ongeveer vanaf mijn 10de minimaal twee keer per week gesport en ben ik meer van de afdeling ‘waar zullen we nu weer eens heen gaan’ of ‘doen we nog een potje tafeltennis’ dan van de afdeling ‘bankhangen’. 

 

Qua genetische mazzel: ik heb geen ‘aanleg’ om dik te worden en kan de biertjes, wijntjes, bitterballen, hartige taarten, kibbeling en toastjes met kaas, die ik wel lekker vind, met een gerust hart tot me nemen. Alhoewel, echt goed voor het hart is het natuurlijk allemaal niet. Slank betekent niet per se gezond. Mijn moeder is bijvoorbeeld altijd slank geweest, maar heeft wel een zware hartoperatie achter de rug. Het is dus niet zo dat ik maar helemaal los ga iedere dag omdat ik waarschijnlijk toch niet veel aan zal komen. Ik ben zeker bezig met ervoor te zorgen dat ik iedere dag voldoende groente en fruit tot me neem en dat ik voldoende beweeg. Nu ik wat ouder word, ben ik daar veel alerter op dan vroeger. 

 

Verder voor de haters: ik krijg vaak opmerkingen als ‘eet jij wel genoeg’, ‘jeetje wat ben jij dun’ of ‘van jou blijft ook niets over’, dus zo heeft iedereen wat. Medelijden? Nee? Dacht ik al. 

 

Voor ons handboek hebben we veel onderzoek gedaan en diverse experts geraadpleegd. Zo ook voor het hoofdstuk VOEDING. Allereerst heb ik de basisvraag gesteld: ‘Wat heeft De Mens nou helemaal nodig’. Dit is voor mij best een essentiële vraag want zo krijg je beter inzicht in wat (en waarom) een vrouw van mijn leeftijd nodig heeft op het gebied van koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Met deze kennis in je achterhoofd, heb je een gedegen ‘tool’ om je voedingspatroon aan te passen. 

 

Het aanpassen van je voedingspatroon is geen tijdelijke aangelegenheid. Er is namelijk geen ad hoc oplossing: ‘Vandaag eet ik nog tien slagroomsoesjes, want morgen begin ik met mijn slank-in-3-maanden-dieet.’ Wie slanker en fitter wil worden, moet nu beginnen met de nieuwe routine en die de rest van het leven aanhouden. Is dat saai, ongezellig, irritant, verdrietig, niet eerlijk, onmenselijk, chagrijnig makend, belachelijk, onuitvoerbaar, gemeen, flauw, vals en klote? Ja natuurlijk, soms wel. En je zult ook commentaar krijgen van de mensen uit je omgeving: ‘Daar heb je haar weer met d’r salade’ of ‘Doe nou even gezellig mee met een stukje taart op mijn verjaardag’. Lekker langs je heen laten gaan. Het gaat erom dat je de balans vindt en zelf gemotiveerd genoeg bent om de nieuwe routine te volgen van ‘gezond eten en drinken, voldoende bewegen en volhouden’. 

 

Mijn persoonlijke valkuilen zijn bijvoorbeeld een koekje bij de koffie en een wijntje met iets hartigs. Ik probeer over het algemeen de 80/20-regel aan te houden; 80% gezond en 20% iets minder gezond/ongezond. Ook ben ik fan van gezonde alternatieven, zoals bijvoorbeeld havermout in plaats van de kant-en-klare ontbijtgranen, pure in plaats van melkchocolade, een handjevol amandelen in plaats van een gevulde koek, (gedroogd) fruit als tussendoortje in plaats van een speculaas, een glas water in plaats van frisdrank, Griekse yoghurt in plaats van yoghurt met een smaakje. 

 

In ons handboek geef ik nog veel meer handige tips en ga ik ook dieper in op de vraag welke voedingsstoffen we nodig hebben en welke wel/niet goed voor je zijn en waarom dat is (o.a. op basis van informatie uit de Zevenlandstudie en Het Voedingscentrum). Wat voor mij werkt zijn de 4 pijlers: met mate eten en drinken, geen maaltijden overslaan (zo voorkom je trek tussendoor), veel bewegen en volhouden. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0